RalphSR
Moderator
Dołączył: 04 Wrz 2007
Posty: 336
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: Bełchatów / POW Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Sob 18:02, 22 Gru 2007 Temat postu: Jazda na przednim kole (stoppie) |
|
Stoopie jest to trick, który polega na uniesieniu tyłu skutera lub motocykla do góry. W tym celu należy wykonać kilka czynności. Po pierwsze musimy znać granicę prędkości, której nie możemy przekroczyć. Musimy znać również swój sprzęt, powinniśmy znać skuteczność przedniego hamulca w swoim moto. W zależności od wagi skutera prędkość powinna być większa lub mniejsza. Jeżeli chodzi o skutery o masie około 100kg to prędkość oscyluje wokół 15 - 23km/h. Jedną z prostszych odmian stoppie jest po prostu zahamowanie i postawienie motocykla dęba. W tym celu rozpędzamy się jednośladem do prędkości około 20km/h pochylamy się do przodu, aby odciążyć tył moto, można powiedzieć, że kładziemy się na kierownicę i stopniowo wciskamy przedni hamulec (prawa klamka pamiętajcie!). Ciśniemy go stopniowo do połowy, by potem przycisnąć do końca i obserwować jak tył skutera pięknie wędruje ku niebu. Hamulec należy zaciskać ostrożnie, jeśli przydusimy klamkę zbyt gwałtownie może dojść do uślizgu koła co może skończyć się wywrotką. Duże znaczenie ma też balansowanie ciałem. Najpierw zaczynamy hamować powoli wraz z coraz mocniejszym przyduszaniem klamki przenosimy ostrożnie ciężar ciała. W zależności od tego gdzie przeniesiemy środek ciężkości nasze stoppie może mieć różne wysokości. Pamiętać jednak trzeba że najważniejsze jest przeniesienie ciężaru ciała do przodu zanim jeszcze zaczniemy hamować. Jeśli tego nie zrobimy nic się nie stanie po prostu nasza maszyna gwałtowniej zahamuje. Najłatwiej wykonuje się stoppie blokując nasze nogi o przednią owiewkę skutera co spowoduje, że podczas unoszenia się tyłu maszyny nie polecimy do przodu. Takie rozwiązanie pozwala na lepsze i szybsze opanowanie tego triku a przy tym jest bezpieczniejsze dla nas. Poza blokowaniem nóg można także wychylać się za przednia owiewkę. Takie stoppie jest dużo łatwiej wykonać. Jest ono jednak bardziej niebezpieczne przy wysokich stoppie gdyż tył unosi się dużo łatwiej i szybciej. Po za tym przy ewentualnym pionie i przewróceniu się skutera na nas możemy zacząć się poważnie obawiać co będzie za chwile. Możliwość ratunku w takiej sytuacji jest dużo mniejsza ponieważ jesteśmy prawie że "przyklejeni" do owiewki i nie da się ani zeskoczyć z siedzenia ani ewentualnie jakoś uciec. Jednak przy niższych stoppie nie mamy się co obawiać. Istnieje wiele odmian stoppie. Kolejną z nich jest stoppie z jedną ręką w powietrzu. Wszystko odbywa się jak w poprzedniej odmianie lecz teraz (i tu jest problem) hamujemy jedną ręką. Napisałem, że jest problem ponieważ niektórzy hamują jedną ręką, drugą trzymając w powietrzu, a niektórzy rękę puszczają gdy tył motocykla jest już w górze. Zależy to od własnej wygody i opanowania skutera. Wiadomo, ze gdy wciskamy hamulec, drugą rękę zaś trzymamy w powietrzu to dużo łatwiej jest o wywrotkę na bok z powodu skrętu kierownicy ponieważ jedna ręka jest czasami za słaba do utrzymania równowagi i całego skutera. Jednak gdy dojdziemy do wprawy to wszystko będzie OK. Inną wersją popularnego stoppie jest no footed stoppie. Jak sama nazwa wskazuje jest to stoppie bez trzymania nóg na podnóżkach. W tym celu jadąc skuterem zakładamy nogi na jego przednią owiewkę, lub kierownicę (dla mało zaawansowanych szczerze odradzam to drugie) i postępujemy wedle powyższych wskazówek. Jednak przy tej odmianie ważne jest to aby przy wykonywaniu stoppie zaprzeć się o siedzenie czterema literami, i nie jest to ręka:-). Jak już tył maszyny się uniesie to dochodzimy do połowy sukcesu ponieważ najważniejsze jest lądowanie. W przypadku chociażby najmniejszego przechylenia i utraty równowagi leżymy na asfalcie razem z maszyną :(. Najlepsza jest sytuacja w której po zrobieniu stoppie i opadnięciu motocykla jedzie on dalej (chociażby wolno ale jedzie) wtedy możemy dodać gazu i podczas jazdy wrócić do pozycji wyjściowej czyli nogi na podnóżkach. Jedną z najtrudniejszych odmian jest rolling stoppie, lub jak kto woli nose wheelie. Polega ono na jeździe na przednim kole. Ten trick wymaga wiele czasu nauki. Najważniejszym czynnikiem wpływającym na efekt końcowy jest wytrwałość. Aby wykonać ten trick musimy mieć opanowane poprzednie odmiany i do tego jeszcze dobrze rozwinięty zmysł równowagi, aha zapomniałbym, i trzeba być lekko szurniętym:-) Aby wykonać rolling stoppie należy rozpędzić się do dużych szybkości (jak na skuter), odciążyć maksymalnie tył sprzęta i wciskać hamulec, dociskając jednocześnie jak najmocniej przód. Trzeba pamiętać że przesunięcie środka ciężkości nie moze być gwałtowne niczym szarpnięcie powinno być spokojne. Po wielu, wielu próbach na pewno nam to wyjdzie. Jednak, kolesiom, którzy niedawno kupili skuter i chcą pokazać co potrafią, radzę się głęboko zastanowić nad tym trickiem, ponieważ konsekwencje mogą być niewyobrażalnie uże np. podczas uślizgu koła lub straty równowagi przy dużej prędkości.
|
|